Lezing 10 januari 2024 - Henk Looijesteijn -Botanisch klatergoud. Tulpenkoorts in de Gouden Eeuw.

Rond 1600 was de tulp een botanische sensatie. Nederlanders waren in de Gouden Eeuw dol op deze exotische bloem afkomstig uit het Turkse rijk en begonnen volop tulpen te kweken. Aanvankelijk was dat vooral een hobby van rijke en vooraanstaande Nederlanders. Maar tegen 1630 was de tulp meer dan een dure hobby: de tulp was veel geld waard geworden en steeg steeds meer in prijs.In de winter van 1636-1637 bereikte de tulpenkoorts een hoogtepunt. Vooral in de stad Haarlem maar ook in Amsterdam, Utrecht en elders werd volop gehandeld in tulpen. De prijzen rezen de pan uit.Maar op 3 februari 1637 knapte de bubbel en was het allemaal voorbij. De Nederlandse Republiek had een van de meest opzienbarende financiële bubbels aller tijden meegemaakt. De les zou nooit worden vergeten – in Nederland tenminste.

In deze lezing vertelt Henk Looijesteijn, schrijver van Tulpenkoorts – 1636-1637. Mythe en werkelijkheid over de opkomst en ondergang als beleggingsobject van een bijzondere bloem die nog altijd tot de verbeelding spreekt.

De avond wordt gehouden in Zalencentrum ‘De Ontmoeting’, Achter 't Veer 20, 4191 AD Geldermalsen.
Aanvang van de lezing is om 20.00 uur.
Voor leden is de entree gratis, niet-leden betalen € 3,50. Aanmelding is niet nodig.