Lezing 12 april 2023 - Nikki Daniëls - De compostkeuken

In één theelepel gezonde bodem vind je een miljard bacteriën, meters schimmeldraden, duizenden eencelligen en honderden andere micro-organismen. Dankzij een complex web van interacties (het Bodemvoedselweb) functioneert de bodem als levend ecosysteem, waarin planten kunnen groeien. Maar... hoewel bijna elk levend wezen ervan afhankelijk is voor haar bestaan, inclusief de mens, zijn we ons nog nauwelijks bewust van de biologische processen die de bodem haar vruchtbaarheid verlenen. Daardoor richten we met ons handelen vaak onbedoeld schade aan en brengen we de gezondheid van de bodem, ons voedsel en van onszelf in gevaar. De Compostkeuken stelt de belangrijkste groepen micro-organismen aan je voor en laat zien welke cruciale functies ze uitoefenen. Hoe dragen bacteriën en schimmels bij aan een gezonde bodemstructuur, waarin genoeg water kan worden vastgehouden? Wat is de rol van eencellige organismen in het beschikbaar maken van voedingsstoffen? Hoe houdt een diverse populatie micro-organismen ziekten, plagen en zelfs onkruid in bedwang? En met welke praktische tools kunnen we de juiste micro-organismen verwelkomen, afgestemd op de planten die we willen laten groeien, in harmonie met de natuur? Nikki Daniëls (De Compostkeuken) is Certified Soil Food Web Lab Technician en studente aan Dr. Elaine Ingham's Soil Food Web School.
www.compostkeuken.nl

De avond wordt gehouden in Zalencentrum ‘De Ontmoeting’, Achter 't Veer 20, 4191 AD Geldermalsen.
Aanvang van de lezing is om 20.00 uur.
Voor leden is de entree gratis, niet-leden betalen € 3,50. Aanmelding is niet nodig.