DAGTOCHT ‘LANGS DE GRENZEN VAN DE WIEDEN’ ZATERDAG 24 JUNI 2023

Op zaterdag 24 juni 2023 vertrekken we met hopelijk een volle bus richting de omgeving van de Wieden. We zouden deze reis in 2020 hebben gehad maar Corona gooide roet in het eten. Nu de reis met wat andere tuinen maar wederom een bezoek waard.

Vertrektijd en opstapplaats: 08.00 uur station Geldermalsen, Burg. Roozenveld van de Venlaan (aan de achterzijde van het station)

We beginnen deze tuinreis bij de tuin van Geke Rook. Wij zijn daar lang geleden op een busreisje geweest met Wim Willemsen maar de tuin is de afgelopen jaren veranderd en het blijft mooi om zo’n tuin te zien. De tuin wordt omsloten door een oude stenen muur. Vanuit de tuin heb je een mooi uitzicht over het natuurgebeid de wieden. Het geheel is aangelegd als een romatische cottage tuin. We laten ons verrassen.

Daarna met een kort busritje naar de De Vriendenhof. Deze tuin is dit jaar voor het laatst open. Hier liggen zon- en schaduwborders gescheiden door hagen en heesterwallen. Er is een vijver, een wilde bloemen- en grassentuin. In de tuin zijn veel bijzondere bomen en struiken aangeplant en het is een waar paradijs voor vogels, insecten enz. Overal zijn doorkijkjes naar het Nationaal Park Weerribben-Wieden, het grootst aaneengesloten laagveenmoeras van Noordwest-Europa.

Omdat het altijd leuk is om een kwekerij te bezoeken en wat planten te kunnen kopen, gaan we naar de kwekerij van Coen Jansen in Dalfsen. Wel bekend maar een plezier om langs te gaan en mooie bijzondere planten aan te schaffen. Als het goed is geeft hij bij aankomst een korte inleiding waarna je zelf lekker kunt rondlopen.

Op de terugreis gaan we een tussenstop maken bij het ’t Polhuis. De eigenaren runnen een grote kwekerij met hortensia als voornaamste product. En thuis hebben zij dan ook nog een geweldige tuin rondom een boerderij. Als je tuinieren leuk vindt, is dit nooit te veel werk. Het genieten begint al bij aankomst als je de verzameling Begonia’s ziet, gezellig opgesteld in mooie combinaties van rood en oranje. Je vraagt je meteen af waarom de Begonia als een oubollige plant wordt gezien. In de tuin een grote vijver, een schaduwlaantje, een kasje voor de kwetsbare planten en heel veel bijzondere planten die prachtig op kleur in de borders staan.

Met het bezoek aan 3 tuinen en een kwekerij is een dag snel gevuld.We verwachten rond 18:00 uur weer terug te zijn in Geldermalsen.
Dit wordt weer een dag lang genieten van tuinen en planten.

Wat bieden wij u en welke spelregels zijn van toepassing

• De prijs voor deze dagtocht is: € 58,50 p.p. voor leden, voor niet-leden is de prijs € 65,00. Dit bedrag is inclusief comfortabel reizen in een touringcar, jullie eigen voorzitter als reisleider, de entree van de tuinen, gedurende de hele dag koffie/thee (+evt. wat lekkers). Bij de laatste tuin een warm kopje soep. Je dient wel zelf een lunchpakketje mee te nemen voor de dag.
  • Opgeven: bij de excursiecommissie vóór 29 mei 2023. Vermeld daarbij: uw naam, adresgegevens, telefoonnummer en e-mailadres + de reis en eventuele (di)eetwensen. Bel naar Inge Steen: 0345 – 683246 of Marloes Noodelijk: 0345 – 682086 of e-mail naar info@west-betuwe.groei.nl . Deze gegevens zijn uitermate belangrijk om u te bereiken bij wijzigingen.
  • De aanmelding is definitief wanneer het verschuldigde bedrag is betaald. Betaling o.v.v. WIEDEN + naam uiterlijk 1 juni 2023 binnen bij de penningmeester. Rek.nr. IBAN: NL03RABO0149460317, BIC code: RABONL2U t.n.v.: afd. West-Betuwe der KMTP Plaats: Geldermalsen
  • Leden kunnen 1 huisgenoot voor de ledenprijs meenemen.
  • Bij verhindering wordt geen restitutie verleend als u afmeldt na 1 juni 2023. U kunt dan wel een plaatsvervanger mee laten gaan.
  • Mocht de reis niet doorgaan dan wordt natuurlijk het betaalde bedrag teruggestort.