Datum: 24 mei, woensdag
Verzamelen: uiterlijk 9:15 uur (om meerijden te organiseren) en vertrek met eigen vervoer. We zijn ca 16:30 uur terug.
Activiteit : Bezoek Landschapstuin Nieuw Robbekampen, Pluktuin/ Kwekerij IJzendoorn en kasteeltuin Hemmen.
Locatie: Vertrek uit Geldermalsen, NS-Station (kant van Deil) met eigen vervoer
Kosten: 9,75 euro pp exclusief vervoer.

Eerste locatie: Landschapstuin Nieuw Robbekampen, Rooijsestraat 49, 6621 AJ Dreumel. In maart 2012 is men gestart met het omvormen van een gedeelte van de boomkwekerij naar een landschapstuin. Het perceel waar de landschapstuin is ongeveer 15.000 m2 groot. Hoewel er geen vastomlijnd plan/ontwerp is gemaakt vonden we dat er een aantal dingen in de tuin aanwezig moest zijn: waterpartijen, zitgelegenheid, voorzieningen waar klimplanten tegenaan groeien en een groot assortiment van (“bijzondere”) planten. Er zijn geen verhardingen aangebracht, overal zijn graspaden aangelegd. We krijgen als groep een rondleiding van ongeveer 1,5 uur en daarnaast koffie en/of thee. We vertrekken als groep naar de tweede locatie.

Tweede locatie: Pluktuin/ Kwekerij IJzendoorn, Molenstraat 46b, 4053 HE IJzendoorn. In de pluktuin/ tuin kan worden rondgelopen maar voor het plukken van een boeket is het nog net te vroeg. Verder is de kwekerij wel toegankelijk We krijgen hier koffie/thee en wat lekkers. We eten hier ook ons eigen lunchpakket op. We vertrekken als groep naar de derde en laatste locatie.

Derde locatie: de kasteeltuin Hemmen, gelegen tegenover Veldstraat 81 te Hemmen (bij Zetten). De ommuurde kasteeltuin is op een kaart uit 1832 te vinden, maar is vermoedelijk ouder. De tuin werd vroeger gebruikt voor het telen van groenten, fruit en snijbloemen. Tegen de noordelijke muur was een druivenkas gebouwd. Nu is het een tuin van ruim 52 meter lang en ca. 25-35 meter breed. De hoofdopzet van de tuin is classicistisch van karakter, waarbij de verhouding 2:1 een belangrijke rol speelt. Binnen het rechthoekige hoofdpad komen twee vierkanten voor die weer verdeeld zijn in tweemaal vier hoofdvakken, het zgn. vierdubbel- vierkant. De tuin is zeker de moeite waard om te bezoeken en wordt onderhouden door een grote groep vrijwilligers. Helaas is er voor deze dag geen vrijwilliger beschikbaar om ons rond te leiden.

Aanmelding: bij Inge Steen 0345-683246 of Marloes Noodelijk 0345-682086 of stuur een mail naar info(at)west-betuwe.groei.nl