Nieuwsbrief oktober 2020

Beste leden,

In de eerste nieuwsbrief in september spraken wij nog over een voorzichtige stijging van het aantal besmette mensen met COVID-19. Helaas is die trend sterk toegenomen en is er weer een gedeeltelijk lockdown ingesteld. Ook wordt er al gesproken dat deze tweede golf wel tot in januari 2021 kan gaan duren, voordat er resultaten zichtbaar worden.

Al met al onzekere tijden voor ons allen. Waarschijnlijk moeten we echt wachten tot er een vaccin en/of goede behandelmedicatie voorhanden is.

Zoals het er nu voorstaat gaan wij niets organiseren tot 1 april 2021. Hoe spijtig wij dit ook vinden, wij moeten denken aan onze eigen gezondheid en die van u maar bovenal laten zien dat wij die verantwoordelijkheid nemen en niet de randen van de regels opzoeken zoals onze premier Rutte dat herhaaldelijk aangeeft.

Voor de jaarvergadering die wij normaliter in maart organiseren, zullen wij nog bekijken op welke wijze wij dat kunnen organiseren en/of dat wij die uitstellen tot een later moment (binnen de kaders van onze statuten). Ik zal u verder informeren eind november in de laatste nieuwsbrief van dit jaar.

Zoals in september geschreven, ging de verkoop van de plantjes gewoon door en in deze nieuwsbrief een impressie/verslagje van de verkoop.

Ik wens u allen namens het bestuur van Groei & Bloei West-Betuwe alle gezondheid toe...en houd vol!

Anjo Steen
voorzitter G&B West-Betuwe

Plantjesverkoop, een terugblik

In deze rare tijd was de plantjesverkoop op de kar in Rumpt één van de weinige activiteiten die dit jaar wel gewoon door is gegaan.

We stonden dit jaar niet op de lentefair in Rumpt. Deze fair was voor ons vorig jaar zeer succesvol: 24  kratten planten zijn verkocht. Ook was er dit jaar géén tuinbezoek in onze tuin in verband met COVID-19. Wij vonden het lastig om mensen te ontvangen met inachtneming van de 1,5 meter afstand. In je eigen enthousiasme sta je snel toch weer te dicht bij elkaar over een bijzonder plantje gebogen of uitleg te geven.

Desondanks is het toch een heel goed jaar geweest voor de plantjesverkoop, want veel mensen gingen thuis in de tuin aan de slag en wisten na al die jaren ook steeds meer onze kar te vinden. Gelukkig kwam er bijna iedere dag wel iemand langs om te kijken of er nog iets leuks op de kar stond. De één was bezig met een tuinrenovatie, de ander had nu eindelijk tijd om dat rommelige hoekje op het terras aan te pakken. Of men zocht gewoon een afleiding om er even uit te zijn. Of men kwam langs met de dochter om voor opa, die morgen jarig was, iets te kopen.

En daar doen we het toch voor: laagdrempelig de mensen verleiden om hun leefomgeving groener en gezelliger te maken. Dat uit zo’n klein groen plantje zo’n leuk bloemetje komt. “Nooit verwacht”,  ”deed het zo leuk”, “kreeg er gewoon lol in”  waren opmerkingen die ik vaak bij de kar hoorde.

Een andere leuke bijkomstigheid is dat al die plantjes van 0,50 euro en 1 euro samen een netto resultaat hebben opgeleverd van 795,- euro. Met dit geld kunnen we als vereniging weer leuke dingen gaan doen als het licht weer op “groen” staat voor activiteiten.

Ik wil, namens het bestuur, iedereen die het mogelijk heeft gemaakt om dit te kunnen realiseren, ontzettend bedanken. Van het door een verhuizing volledig leegruimen van de tuin tot het langsbrengen van eigen gekweekte planten en het brengen van lege potjes die men overhad. Of langskomen bij ons om zelf even te kijken of er wat van hun gading bij stond. Allemaal bedankt!

De verkoop is nu gestopt maar we gaan er gewoon mee door, want het is veel te leuk. Dus als je in het voorjaar in de tuin bezig bent en je hebt plantjes of stekken over, dan mag je ze bij mij langs brengen.

Groeten,

Inge Steen